سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل تزیینات خانه های قاجار و پهلوی و بررسی نمونه هایی از آنها

تزیینات خانه های قاجار و پهلوی و بررسی نمونه هایی از آنها

هدف از پایان نامه رشته معماری بررسی تزیینات خانه های قاجار و پهلوی و بررسی نمونه هایی از آنها می باشد


مشخصات فایل

تعداد صفحات 89
حجم 7 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی معماری


توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته معماری

تزیینات خانه های قاجار و پهلوی و بررسی نمونه هایی از آنها

 
 
 
چکیده: 
آثار هنری بازمانده نشان می دهد که مردم ایران در تمام ادوار تاریخ، همواره زندگیشان با ذوق و سلیقه و زیباپرستی همراه بوده و کلیه وسایل مادی زندگی آنان از بزرگ و کوچک، جزئی و کلی با تزیینات و زیبایی دلفریب توام بوده است. عشق به زیبائی و برگرفتن عبرت در تمام دوره ها، موضوع اساسی هنرهای سنتی این سرزمین بوده است، چندان که دستهای هنرمندان، همیشه و در همه جا زیبایی طبیعی و چهره طبیعت را به صورت طرح ها و نقش ها به کاشی، منبت، سفال، مینیاتور و فرش و صفحات کتاب، بافته ها و ... منعکس کرده اند. هنرهای گوناگون با زندگی پیوستگی دارد و انواع هنرها نیز با یکدیگر پیوند دارند. شیوه تجزیه و تقسیم که امروزه معمول است، شاید در گذشته از نظر هنرمند ایرانی حیرت آور بوده است. هر هنری از هنر دیگر مشتق است. اغلب موضوع نگارگری یا سرودن شعر همسانی داشته و شاعر و نقاش هر یک نکاتی از الهامات خود را به دیگری القاء می کردند، ایثار و فروتنی هنرمندان ایرانی حیرت آور بوده، در بند شهرت و نام خود نبودند، تنها یک امضا، آن هم با نام مستعار و یا کوچک هنرمند پای آثار بود. هنرهای ایرانی به ویژه هنرهای سنتی ایران، هنر گمنامی و بی نشانی بوده است و بدین جهت در صراحت، اعتبار و صداقت پیشرفت قابل توجهی کرده است. 
 
هنرهای سنتی ایران بر تزیین مبتنی است. از همان آغاز، هنرمندان توانسته اند، نقوش و طرح هایی را که نشانه و کنایه از اشکال و آثار خارجی است، ارائه دهند و این شیوه از دیدگاه فلاسفه امری اساسی و خاص ذهن بشری است، در این شیوه مسائل خارج از ذهن ما نقوش و طرحهایی مصور می شود که آنها را تعبیر و تفهیم می کند. این گونه نقوش همان اشیاء را به صورت انتزاعی نشان نمی دهد، بلکه جنبه های عاطفی هنرمندان را جلوه گر می سازد.(مهرپویا،1373 :2 )از دوران های پیشین و یا به عبارتی دوران باستان در ایران، آثار بی شماری در زمینه هنر معماری و نقوش برجسته بر جای مانده است که در عصر حاضر به نام های تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، طاق بستان، معبد چغازنبیل، تنگ سروک، کوه خواجه، تخت سلیمان، شهر سوخته و... و... با افتخار و شکوه فراوان معرفی می شوند. هر یک از این آثار شاخص ارزنده و گرانبهایی از هنر معماری عهد باستان بوده و در درون خویش نمونه هایی از کاخ ها، تالارها، مقابر پرشکوه، معابد و تندیسهای سنگی زیبا را عرضه می دارند که با رنگ و بوی خاص و دلپذیری آرایش یافته و در مجموع تبلور یادمان و یادگار مردم هنرمند و هنردوست این مرز و بوم و بیانگر احساسات و ارواح والای هنرمندانی به شمار می روند که با سعی و تلاش وافر فضاهای مورد اشاره را با طرح های تزئینی مختلف زینت و جلوه ای زیبا بخشیده اند. 
 
عامل تزئین، به عنوان آرایش بنا یا هر اثر هنری که نشان دهنده اعتلای هنر باشد، در هر زمان با توجه به شهود و کشف عوامل توسط هنرمند در دوران های مختلف پیشین فرق داشته است. به طور مثال اگر از دوران پیش از تاریخی بخواهیم مطلبی را عنوان نماییم تا روشن شود از چه عنصر یا عاملی برای تزیین سود می جسته اند، درمی یابیم که در عصر سنگ به لحاظ فراوانی آن نه تنها در ایجاد مسکن های ابتدایی از این ماده استفاده می شده بلکه از قطعات کوچکتر به خاطر جنبه های تزیینی بهره برداری می شده و در اعصار جلوتر از عصر سنگ، دوران استقرار در دشت و هزاره پنجم، چهارم و سوم ق.م به ترتیب با کشف معادن مختلف و استفاده از منابع طبیعی و غیرطبیعی نظیر چوب، خشت، آجر در ساخت و سازها بهره جویی شده و برحسب سلیقه و ذوق هنرمند یا سازنده بنا تزیین آن نیز متفاوت بوده است. برحسب تحقیقات و بررسی های انجام یافته و بر اساس آثار مکشوفه از حفاریها و کاوشهای علمی ابتدایی ترین عناصر تزیینی بر روی ظروف سفالی نقش بسته است که نمونه های این گونه آثار را با تزیین مختصر در داخل موزه ایران باستان می توانیم ملاحظه نماییم که بیشتر جنبه های جزیی داشته و بنا به میل و آرزوهای افراد سازنده آن، زینت بخش آن ظروف گشته است. مشاهده این موتیف ها می تواند برای هر بیننده صاحب ذوقی، تصور و فکری که سازنده و طراح آن داشته روشن نماید از جمله صحنه های شکار، مراسم تدفین و یا شادی، سمبل خدایان در سایر موتیفهای طراحی شده بر این گونه سفالینه ها. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

تزئینات معماری ایران

تزیینات خانه های قاجار

تزیینات خانه های پهلوی

 
 
 
فهرست مطالب
4-1تزئینات4
4-1-1تزئینات از لحاظ شکل8
تصاویر انسان10
اشکال حیوانی11
ترکیبات خطاطی11
اشکال هندسی12

ویژگی های تزئین هندسی در معماری14

4-1-2تزئینات از نظر مواد و مصالح16
آجرکاری16
ساختمانهای آجری و خشتی:17

تکنیک های به کار بردن آجر20

از سده 4 هجری به بعد در زمینه آجرکاری شیوه های گوناگون را آزموده اند که می توان آن ها را به چند گروه تقسیم کرد:20
1-رگ چینی:20
2- گل اندازی:21
3- گره سازی:21
4- آجرکاری رنگی یا گره سازی رنگی:21
5- آجرکاری خفته و رفته یا(پتگین):21
6- خوون چینی:21

7- آجرکاری با آجرهای تزئینی نقش دار(مهری):22

آثار معماری دوران بعد از اسلام ایران را 5 دوره تقسیم می کنند:22

موتیف های گچبری و مبدا آفرینش آنها28
آینه کاری38
سنگ41
شیشه های رنگی:43
4-2تزیینات معماری قاجار43

پیوند بین معماری و آرایه ها را به دو گونه می توان توصیف کرد:44

4-3تزیینات معماری پهلوی51
4-4 نمومه هایی از تزیینات خانه های قاجار و پهلوی55
فهرست منابع و مأخذ کتاب87
 
 
 
  فهرست منابع تصاویر 
تصویر 4-4-1 ، خانه قوام الدوله  نگارنده
تصویر 4-4-2 ، خانه قوام الدوله  همان
تصویر4-4-3 ، خانه قوام الدوله  همان
تصویر 4-4-4 ، خانه قوام الدوله  همان
تصویر 4-4-5 ، خانه قوام الدوله  همان
تصویر 4-4-6 ، خانه قوام الدوله  همان
تصویر 4-4-7 ، خانه قوام الدوله همان
تصویر 4-4-8 ، خانه قوام الدوله  همان
تصویر 4-4-9 ،خانه قوام السلطنه ، سایت میراث فرهنگی 
تصویر 4-4-10 ، خانه قوام السلطنه همان 
تصویر 4-4-11 ، خانه قوام السلطنه نگارنده
تصویر 4-4-12 ، خانه قوام السلطنه نگارنده
تصویر 4-4-13 ، خانه قوام السلطنه نگارنده
تصویر 4-4-14 ، خانه قوام السلطنه نگارنده
تصویر 4-4-15 ، خانه مشیرالدوله ، سایت میراث فرهنگی 
تصویر 4-4-16 ، خانه مشیرالدوله  همان 
تصویر 4-4-17 ، خانه امام جمعه ، نگارنده 
تصویر 4-4-18 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-19 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-19/1 ، خانه امام جمعه  همان
تصویر 4-4-19/2 ، خانه امام جمعه  همان
تصویر 4-4-19/3 ، خانه امام جمعه  همان
تصویر 4-4-20 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-21 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-22 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-23 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-24 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-25 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-26 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-27 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-28 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-29 ، خانه امام جمعه  همان 
تصویر 4-4-30 ، خانه ابریشمی غضبانپور، جاسم ، 1370  خانه ایرانی ، سازمان ملی زمین و مسکن ، ص 82
تصویر 4-4-31 ، همان ، ص 83 
تصویر 4-4-32 ، خانه اجاق بیات  همان ، ص 45
تصویر 4-4-33 ، خانه اجاق بیات همان ، ص 45
تصویر 4-4-34 ، خانه آصف یزدی  همان ، ص 50
تصویر 4-4-35 ،، خانه آصف یزدی  همان ، ص 50
تصویر 4-4-36 ، خانه قلعی  همان ، ص 42 
تصویر 4-4-37 ، خانه دارویی  همان ، ص 113
تصویر 4-4-38 ، خانه سمیعی  همان ، ص 79 
تصویر 4-4-39 ، خانه سمیعی همان ، ص 78 
تصویر 4-4-40 ، خانه شهشهانی  همان ، ص205 
تصویر 4-4-41 ، خانه شهشانی  همان ، ص 206
تصویر 4-4-42 ، خانه ملک التجار  همان ، ص 158
تصویر 4-4-43 ، خانه ملک التجار  همان ، ص 159 
تصویر 4-4-44 ، خانه باقری  همان ، ص 105
تصویر 4-4-45 ، خانه اسدیان  همان ، ص 66 
تصویر 4-4-46 ، خانه مناف زاده  همان ، ص 61 
تصویر 4-4-47 ، خانه مناف زاده  همان ، ص 62 
تصویر 4-4-48 ، خانه امین اسلامی  همان ، ص 123 
تصویر 4-4-49 ، خانه امین اسلامی  همان ، ص 123 
تصویر 4-4-50 ، خانه تقوی  همان ، ص 109 
تصویر 4-4-51 ، نمای خانه ای در تهران  نگارنده 
تصویر 4-4-52 ، نمای خانه ای در تهران  همان
تصویر 4-4-53 ، نمای خانه ای در تهران  همان
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود