سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه مکان یابی و روند طراحی معماری شهرک دانشجویی

مکان یابی و روند طراحی معماری شهرک دانشجویی

هدف از این پروژه مکان یابی و روند طراحی معماری شهرک دانشجویی در شهر شیراز می باشد


مشخصات فایل

تعداد صفحات 60
حجم 13 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی معماری


توضیحات کامل

دانلود پروژه رشته معماری

مکان یابی و روند طراحی معماری شهرک دانشجویی

 
 
 
چکیده:
در این تحقیق ابتدا به تحلیل کالبدی بافت منطقه مورد نظر می‌پردازیم سپس به ارایه نتایج حاصل از تحلیل که شامل طراحی مجموعه شهرک دانشجویی می‌گردد پرداخته خواهد شد.
 
ساختار شیراز در دوران آل بویه بدلیل وجود بازار قدیمی که در امتداد محور دروازه اصفهان قرار داشت بصورت خطی شاخه ای در آمده بود. در دوره زندیه کریم خان ساختار اساسی در فضاهای شهر شیراز ایجاد کرد. یکی از آن ها تعمیر و ترمیم کلیه دروازه های شهر بود که دروازه اصفهان نیز مورد بازسازی قرارگرفت . احداث بازار وکیل که در امتداد دروازه اصفهان قرار داشت، موقعیت ویژه ای را برای این محله و این دروازه ایجاد کرد. ساختار خطی محله دروازه اصفهان همچنان مورد توجه بود. همین روند طی دوره های بعدی نیز تداوم یافت. محدوده شیراز قدیم که روزی محدود به دروازه ها و حصارها بوده، اکنون تبدیل به رینگی دور منطقه تاریخی فرهنگی شده است. رشد و توسعه شهر موجب از بین رفتن بسیاری از دروازه-ها و حصارها شده است. این روند در دوره پهلوی شروع شد و حصارها تبدیل به خیابان ها و بلوارهای عریض گردید.
 
از دهه 50 به بعد ساختار حرکتی و پیرامونی بافت مد نظر بوده است از جمله احداث و تکمیل رینگ دور بافت و کمان های اطراف آن مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله اقداماتی که در این دوره صورت گرفته است عبارتند از:
-خیابان تیموری
-بلوار شهید دستغیب
-خیابان شیخ روزبهان
-بلوار سیبویه
-خیابان زینبیه
 
در دهه اخیر شیراز به 10 منطقه  تقسیم شده است که دراین میان زمین مورد نظر در ناحیه 11 منطقه 4 واقع شده است.  
 
 
با توجه به این که در طراحی ساختمان های آموزشی و اداری ، مکان یابی یکی از مهمترین اصول در طراحی ست لذا از دیدگاه کیفی می‌توان شاخصه های کیفیت بناهای آموزشی - اداری در مقیاس شهری و فرا- شهری را در موارد زیر جستجو کرد:
 
-کل مطلوب فضای آموزشی و اداری
-استحکام بنا
-امنیت و ایمنی
-دسترسی مناسب به سایر نقاط شهر و کشور
-ایجاد آسایش روانی محیطی و شهری
-دید بصری مناسب نسبت به واحدهای همسایگی و شهری
-همجواری با کاربری های سازگار
-دسترسی به فضای باز و پارکینگ
-توجه به  مجموعه به عنوان نماد شهری از جوانب مختلف
 
مکان یابی برای بناهایی نظیر دانشکده های معماری و شهرک های دانشجویی بایستی به نحوی باشد که مجموعه مورد نظر در بهترین نقطه از شهر  از لحاظ دسترسی قرار داشته باشد و دلیل اصلی آن را می‌توان در تعداد بالای مراجعه کنندگان به این فضاها دانست.
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود